Home

banner

  ATI Truform: grafická inteligence proti hrubé síle

PCmagic / 20.6.2001 / Tento článek byl uveden na ZIVE

ATI odhalila další z převratných technologií, které pomohou výrazně vylepšit kvalitu zobrazení při současné úspoře přenášených grafických dat.

V rámci ohlašování procesoru Radeon 2 poodhalila ATI i nově podporované technologie, které jsou součástí DirectX 8 a doposud čekají na začlenění do hardwaru. Nově ohlášená technologie Truform je ve své podstatě známou záležitostí, unikátní bude především její zabudování do hardwaru.

3D objekt běžně popisujete pomocí sítě trojúhelníků. Když chcete docílit více detailů, zvýšíte počet trojúhelníků, tím ale také zvednete objem přenášených dat a současně výpočetní zátěž na zpracování všech zadaných trojúhelníků. Cílem tedy je co nejvíce optimalizovat počet trojúhelníků, aby byla kvalita a rychlost zobrazení v rovnováze. Pokud se podaří snížit počet trojúhelníků, zvedne se i datová kapacita pro textury a další informace. Úplně nejlepší by bylo, kdyby se pomocí několika málo trojúhelníků popsaly i složité objekty a samotné upřesnění by dělal jen procesor na grafické kartě.
Popis trojúhelníků
Stejně tak jsou grafikům dobře známé Beziérovy křivky používané k snadnému popisu zakřivených čar a ploch. Jejich zobrazování je poměrně rychlé a jednoduché, takže jsou nejrozšířenější. Truform právě spojuje jednoduchý popis objektu s vyhlazením ploch pomocí beziérových křivek. Tradiční hranatá postavička ze hry se tak bez úprav díky Truform jemně vyhladí. Na obrázku vidíte například modely postaviček z Quaku, které byly bez změny modelu pouze zobrazeny pomocí Truform. Výhodou Truform je také lepší kvalita osvětlení modelů
Osvětlení modelů
Pro vývojáře je Truform zajímavý možným zachováním tradičních modelů, vylepšování zobrazení provede grafická karta a nebude nutné přemýšlet, zda tolik a tolik polygonů bude průchodných.

Truform bude znamenat opět oříšek pro měření výkonnosti grafických karet, když dvě karty poběží dle čísel úplně stejně, ale jedna bude ty samé objekty zobrazovat realističtěji, nepromítnete to jednoduše do výsledků. Truform bude nejspíše integrován do chystaného Radeonu 2, který by měl odpovědět na nové čipy Nvidie. ATI ukazuje, že se opět nebude pouštět do přímého souboje v parametrech datové propustnosti a kapacitě zobrazení. Místo toho hledá možnosti, jak se odlišit chytrým přístupem k zobrazování a nabídce rozšířených možností. Truform by také mohl znamenat z nových grafických technologií tu nejsnáze integrovatelnou. Dnes, kdy grafické funkce karet dokáže pořádně využít jen 3D Mark, může zavádění nových vlastností vypadat jako běh na dlouhou trať. Truform má ale slušné předpoklady k tomu, aby byl rychle akceptován a podporován.